Παραμένουν θολά τα νερά για το μέλλον των λιμανιών Δευτέρα, 13 Φεβρουαρίου 2012 |
Μέσα στον επόμενο μήνα αναμένεται να έχει ξεκαθαρίσει το τοπίο σε ό,τι αφορά το μέλλον των δύο μεγάλων λιμανιών της χώρας - του Οργανισμού Λιμένος Πειραιά Α.Ε. και του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης Α.Ε. Αυτό ανακοινώθηκε σε σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε στον ΟΛΠ [OLPr.AT] Σχετικά άρθρα και κράτησε πάνω από οκτώ ώρες ανάμεσα στη διοίκηση του λιμανιού, το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας και τις δύο τράπεζες που έχουν αναλάβει την εκπόνηση μελέτης, πάνω στην οποία θα βασιστούν οι αποφάσεις της πολιτείας για την εκμετάλλευση της λιμενικής βιομηχανίας της χώρας. Το ένα σενάριο που εξετάζεται είναι η πώληση του συνόλου των μετοχών των λιμανιών και το άλλο αφορά στο μοντέλο των παραχωρήσεων. Στο Ταμείο μέχρι σήμερα έχει περάσει το 23% των μετοχών που κατείχε το Δημόσιο στα δύο λιμάνια που είναι προς πώληση, ωστόσο υπό κρατικό έλεγχο παραμένει το πλειοψηφικό πακέτο, δηλαδή το 51% των μετοχών. Κατεύθυνση της πολιτείας είναι μέχρι το τέλος του χρόνου να έχουν πουληθεί τα δύο μειοψηφικά πακέτα σε ιδιώτες με διεθνή διαγωνισμό. Εκφράζεται επίσης η άποψη ότι ο καλύτερος τρόπος για να εκμεταλλευτεί η χώρα τη λιμενική βιομηχανία δεν είναι άλλος από τις μακροχρόνιες παραχωρήσεις, στο ίδιο πλαίσιο που παραχωρήθηκαν με πολύ υψηλά έσοδα και κέρδη για τη χώρα οι προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων του ΟΛΠ στην κινεζική Cosco. Μοντέλο που άλλωστε έχει επικρατήσει σε όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση. Το μνημόνιο Ακόμα και το δεύτερο μνημόνιο αφήνει ανοικτή την επιλογή για την Ελλάδα να αποφασίσει μόνη της μέσα στο 2012 τον τρόπο με τον οποίο θα γίνει περαιτέρω εκμετάλλευση της λιμενικής βιομηχανίας της χώρας. Ωστόσο, σε αντίθεση με τα μέχρι τώρα δεδομένα, προβλέπει τη μεταφορά του συνόλου των μετοχών του Οργανισμού Λιμένος Πειραιά και του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης στο Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου, αφήνοντας ανοικτό το ενδεχόμενο πλήρους ιδιωτικοποίησής τους, χωρίς όμως και να την υπαγορεύει ρητά. Οι επενδυτές Οι υποψήφιοι επενδυτές βλέπουν πολύ θετικά το ενδεχόμενο να επιλεγεί το μοντέλο της πλήρους ιδιωτικοποίησης των δύο λιμανιών. ’λλωστε σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν», στελέχη της Cosco σε συναντήσεις που είχαν τελευταία με τέσσερα υπουργεία, επαναβεβαίωσαν το ενδιαφέρον τους για τη συμμετοχή τους σε ενδεχόμενο διεθνή διαγωνισμό για την πώληση μετοχικού πακέτου (23%) του ΟΛΠ. Ζητούσαν όμως από την πλευρά τους να αναλάβουν τη διαχείριση της εταιρείας σε πρώτη φάση, ενώ άφησαν να εννοηθεί ότι σε δεύτερη φάση θα επιθυμούσαν να αγοράσουν την πλειοψηφία των μετοχών του ΟΛΠ. Επίσης η Cosco έχει εκφράσει το ενδιαφέρον της για την δημιουργία του Αττικού Λιμενικού Συστήματος ώστε τα λιμάνια της Ραφήνας, της Ελευσίνας και του Λαυρίου να περάσουν στην ομπρέλα του ΟΛΠ, ώστε να δημιουργηθεί ένας μεγάλος λιμενικός πόλος στην Αττική. Τι λέει η μελέτη για τη Νιγηρία Την ίδια στιγμή η UNCTAD (Ηνωμένα Έθνη) έδωσε στη δημοσιότητα ελληνική μελέτη με επικεφαλής τον σημερινό γ.γ. Λιμένων, Θάνο Πάλλη, η οποία αναφέρεται στις καλές πρακτικές άμεσων ξένων επενδύσεων στα λιμάνια και αφορά στο λιμενικό σύστημα της Νιγηρίας. Σύμφωνα με τη μελέτη, μέχρι τα μέσα της δεκαετίας του 2000 το δημόσιο λιμενικό σύστημα της Νιγηρίας, ένα από τα μεγαλύτερα της Αφρικής, ήταν εμφανώς αναποτελεσματικό και δαπανηρό. Στη συνέχεια, υιοθέτησε το μοντέλο δημόσιων λιμενικών αρχών «landlord» και μέχρι το 2006, παραχώρησε σε ιδιώτες διαχειριστές 25 τερματικά σε όλη τη χώρα. Το σύνολο της διαδικασίας, από την ημέρα πρόσκλησης υποβολής προσφορών μέχρι και τη λειτουργία των τερματικών σταθμών από τους ιδιώτες στους οποίους παραχωρήθηκαν, διήρκεσε λιγότερο από δύο χρόνια, με σημαντικά άμεσα και μακροπρόθεσμα οφέλη. Σήμερα, η εμπειρία της Νιγηρίας αποτελεί «παράδειγμα σχεδιασμού και εφαρμογής παρόμοιων πολιτικών λιμενικής μεταρρύθμισης. ΠΗΓΗ: Ναυτεμπορική |
Τρίτη 14 Φεβρουαρίου 2012
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου