Τετάρτη 13 Μαρτίου 2013


Σύμβαση μετατρέπει σε «κλειστό» το επάγγελμα του λιμενεργάτη

Του Νικου Mπαρδουνια

«Ενα βήμα εμπρός, δύο βήματα πίσω» κάνει το υπουργείο Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας στην υλοποίηση της λιμενικής πολιτικής του, που αποτελεί την «αιχμή του δόρατος» στη στρατηγική προσέλκυσης επενδυτών. Και τούτο, διότι από τη μια προωθεί τις διαδικασίες εισόδου ιδιωτών επενδυτών στα λιμάνια και από την άλλη «επαναφέρει» ξεχασμένες διεθνείς συμβάσεις προκειμένου να «προστατέψει» διάφορες «συνδικαλιστικές ομάδες» οι οποίες, κατά το παρελθόν, με τη δράση τους οδήγησαν το εμπορικό λιμάνι του Πειραιά σε πλήρη απαξίωση. Το υπουργείο προωθεί την κύρωση της Διεθνούς Σύμβασης Εργασίας 137, της Διεθνούς Οργάνωσης Εργασίας, μέσω της οποίας πρακτικά το επάγγελμα του λιμενεργάτη μετατρέπεται σε «κλειστό» τη στιγμή που στη χώρα βρίσκεται σε εξέλιξη μια γιγαντιαία προσπάθεια απελευθέρωσης κάθε «κλειστού» επαγγέλματος.

Είναι χαρακτηριστικό ότι σε σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε χθες, υπό τον γενικό γραμματέα Λιμένων και Λιμενικής Πολιτικής Θάνο Πάλλη, οι εκπρόσωποι του βασικού παρόχου του εμπορικού λιμένα, της εταιρείας Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιώς (ΣΕΠ Α.Ε.), θυγατρικής της κινεζικής Cosco, καθώς και των χρηστών του λιμένα, χαρακτήρισαν «αναχρονιστική» τη συγκεκριμένη σύμβαση αναδεικνύοντας τον κίνδυνο μελλοντικών επιπλοκών. Μάλιστα, μιλώντας στην «Κ» αναρωτήθηκαν: Γιατί κάποιοι προτείνουν να κυρωθεί στην παρούσα χρονική στιγμή μια σύμβαση που ισχύει από το 1973 και ήταν ξεχασμένη;

Στα άρθρα 3 και 4 της συγκεκριμένης σύμβασης προβλέπεται η δημιουργία μητρώου για όλες τις επαγγελματικές κατηγορίες των λιμενεργατών και οι καταχωρισμένοι λιμενεργάτες θα έχουν προτεραιότητα για να αναλάβουν κάποια εργασία στα λιμάνια. Στο άρθρο 4 αναφέρεται ότι «το δυναμικό των μητρώων θα αναθεωρείται περιοδικά προκειμένου να καθοριστεί σε επίπεδο αντίστοιχο με τις ανάγκες του λιμανιού». Πρακτικά δημιουργείται ένα μητρώο πιστοποίησης των λιμενεργατών το οποίο θα ελέγχεται από τη συνδικαλιστική ηγεσία η οποία συγχρόνως θα «μοιράζει» εργαζομένους στους ενδιαφερόμενους παρόχους του εμπορικού λιμένα ελέγχοντας τις όποιες συμφωνίες για εργασιακά και μισθολογικά ζητήματα τεθούν.

Οχι στην επικύρωση

Τελείως αναχρονιστική χαρακτήρισαν κύκλοι της ΣΕΠ Α.Ε. τη συγκεκριμένη σύμβαση, σημειώνοντας ότι «τυχόν εφαρμογή της θα σημαίνει ότι ένα επάγγελμα “κλείνει” τεχνητά τη στιγμή που διεθνώς απελευθερώνονται τα πάντα». Οι ίδιοι κύκλοι ανέφεραν ακόμη ότι η ποιότητα της εργασίας ενός εργαζομένου θα πρέπει να βρίσκεται στην κρίση του εργοδότη και όχι «κάποιων συνδικαλιστών ή μητρώων».

Ο πρόεδρος της Διεθνούς Ναυτικής Ενωσης (ΔΝΕ) Νίκος Αρβανίτης ανέφερε ότι «υπάρχει ο φόβος του παρελθόντος και οι εταιρείες προβληματίζονται σοβαρά ότι εάν οι λιμενεργάτες γίνουν “κλειστό” επάγγελμα, που με την εφαρμογή της σύμβασης εκεί θα οδηγηθούμε, ελλοχεύει ο κίνδυνος εργασιακών εκβιασμών με διάφορες μορφές και μπορεί να έχουμε αποχωρήσεις εκεί που υπολογίζουμε σε αύξηση του αριθμού των εταιρειών που θα εντάξουν τον Πειραιά στα δρομολόγιά τους».

Από την πλευρά του ο γενικός γραμματέας Λιμένων και Λιμενικής Πολιτικής Θάνος Πάλλης υποστήριξε ότι δεν τίθεται θέμα να γίνουν οι λιμενεργάτες «κλειστό» επάγγελμα και σημείωσε ότι «βρισκόμαστε στο στάδιο πρωτοβουλιών για το άνοιγμα των επαγγελμάτων? η περίπτωση των λιμενεργατών δεν μπορεί να καθυστερήσει. Κάθε προσπάθεια της γενικής γραμματείας είναι προς αυτή την κατεύθυνση».

Παρασκευή 1 Μαρτίου 2013

Κάθε λιμάνι θα αποκρατικοποιηθεί ξεχωριστά




Με τον ΟΛΘ θα ανοίξει ο κύκλος των αποκρατικοποιήσεων λιμένων στη χώρα, που προγραμματίζεται για το β' τρίμηνο της χρονιάς.

Σε κλειστή σύσκεψη στο Μέγαρο Μαξίμου αποφασίστηκε η νέα στρατηγική στις αποκρατικοποιήσεις των λιμένων, η οποία θα διαφοροποιείται απ' την αρχική που είχε προταθεί.

Έτσι, σύμφωνα με την "Καθημερινή", κάθε λιμάνι πλέον θα εξετάζεται ξεχωριστά και δεν θα μπει σε ένα "πακέτο" μέσω εταιρικού σχήματος.

Πρόκειται για τους λιμένες Πειραιά (ΟΛΠ), Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ), Πατρών (ΟΛΠΑ), Ηγουμενίτσας, Κερκύρας, Ηρακλείου, Καβάλας, Αλεξανδρούπολης, Βόλου, Ραφήνας, Λαυρίου και Ελευσίνας.

Η αρχική πρόταση του υπ. Ναυτιλίας Κωστή Μουσουρούλη ήταν η δημιουργία τεσσάρων διακριτών ανώνυμων εταιρειών στις οποίες θα εντάσσονταν - κυρίως με γεωγραφικά κριτήρια - οι 12 επιμέρους λιμένες της χώρας.

"Η μορφή αξιοποίησης που θα εφαρμοστεί σε κάθε λιμάνι θα είναι συνάρτηση της συνολικής στρατηγικής αξιοποίησης, του επιδιωκόμενου βαθμού ανταγωνιστικότητας και του επενδυτικού ενδιαφέροντος που θα εκδηλωθεί γι αυτό", ανέφερε η σχετική ανακοίνωση που εξέδωσε χθες το ΤΑΙΠΕΔ. Πάντως μία τέτοια στρατηγική δεν εμποδίζει το ενδεχόμενο να υπάρξουν επιμέρους ομαδοποιήσεις δύο ή περισσότερων λιμανιών. Σε κάθε περίπτωση όμως, αυτό θα εξετάζεται κατά περίπτωση.

Επίσης σύμφωνα με τη σχετική ανακοίνωση του ΤΑΙΠΕΔ, εξετάζονται δύο μοντέλα αξιοποίησης των λιμένων. Το πρώτο μοντέλο περιλαμβάνει την υπογραφή σύμβασης παραχώρησης όπου ο κάθε επενδυτής θα αναλάβει τη διαχείριση του αλλά και τον εκσυγχρονισμό του λιμένα. Το δεύτερο μοντέλο προβλέπει την πώληση μετοχών μιας ΑΕ και ταυτόχρονη τροποποίηση της υφιστάμενης σύμβασης παραχώρησης. Το πρώτο μοντέλο ήδη αξιοποιήθηκε στην περίπτωση της επένδυσης της Cosco στον ΟΛΠ ενώ το δεύτερο εφαρμόζεται για πρώτη φορά στην ΕΥΑΘ.